YouTube Live vs. Facebook Live versus Online Video Platformen

Grote bedrijven zoals Facebook en Google zetten momenteel vol in op live streaming video. Prominente tech figuren als Mark Zuckerberg beschrijven zichzelf als "geobsedeerd" met live video.

Steeds meer wordt streaming mainstream. Facebook en Youtube hebben het voor iedereen gemakkelijk gemaakt om met een smartphone live-streaming te starten. Belangrijker is dat het gebruik van live-streaming video daardoor gemeengoed is geworden. Miljoenen mensen maken hier dagelijks gebruik van. Dit biedt uiteraard kansen voor andere bedrijven. Live video kan een krachtig hulpmiddel zijn. Of het nu voor marketing, sales, training, entertainment of media is, live video is een snel groeiende technologie.

Onderstaande informatie gaat in op de voor- en nadelen van gratis diensten zoals “YouTube-Live en Facebook-Live. Vervolgens vergelijken we dit met betaalde video-streaming diensten die zich meer op professionele gebruikers richten.

Facebook Live

Live video is sinds kort beschikbaar op het door veel mensen gebruikte Facebook. Het delen en bekijken van video content is een logische uitbreiding van dit sociale media platform.
Sommige streams bereiken tientallen en soms zelfs honderdduizenden bezoekers. Omdat Facebook is nog steeds bezig om de aandacht te richten op deze nieuwe functie worden gebruikers gewaarschuwd met behulp van een melding wanneer een van hun vrienden begint met een live-uitzending. Dat maakt het gemakkelijk om snel en eenvoudig publiek aan te trekken.

De voor-en nadelen van Facebook

Het belangrijkste argument voor Live-streaming via Facebook-Live is het bereik van de kijkers. Bij een goed samengesteld relatiebestand (lees ”vrienden”) is het opbouwen van kijkersbestand een no-brainer. Bovendien is de geboden service/techniek krachtig genoeg.

Er kleven echter ook een aantal belangrijke nadelen aan Facebook-Live.
Een van de belangrijkste nadelen is dat de live video-inhoud niet indexeerbaar is op het internet. Zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo kunnen geen Facebook berichten terugvinden. Dit geldt dus ook voor live en gearchiveerde video-streams. Je kunt natuurlijk in Facebook zelf zoeken, maar dit is niet erg gebruikersvriendelijk. Het is een rommelige interface in vergelijking met YouTube, Google en andere zoekmachines. Het vinden van berichten, vooral als ze ouder zijn, is bijna onmogelijk. Dit is een groot nadeel wanneer het gaat om SEO-resultaten.

Een ander nadeel van Facebook Live is dat de maximale ondersteunde resolutie wordt begrensd op 720p. Daarnaast bedraagt de maximaal ondersteunde bitsnelheid momenteel 4000 Kbps. Facebook Live heeft geen ondersteuning voor onderstaande live video features:
• toegangs- en beveiligingsbeperkingen
• DRM (tbv. auteursrechtelijke materiaal bescherming)
• abonnementen op videostreams
• meerdere gelijktijdige live streams
• analytics

YouTube Live

Een alternatief voor Facebook Live is YouTube Live. Deze service is afkomstig van een andere tech-gigant: Google. YouTube Live levert een basis live stream service, maar biedt meer functionaliteit dan Facebook Live.

De voor- en nadelen van YouTube Live

Voor goede SEO-resultaten is Youtube-Live onontbeerlijk, aangezien Facebook-video’s niet worden geïndexeerd door zoekmachines. YouTube is onderdeel van Google, deze video’s worden relatief hoog gerangschikt in de zoekresultaten. Zelfs Bing, Yahoo en andere zoekmachines rangschikken video's hoger in de zoekresultaten.
Het vinden van video's op YouTube is ook makkelijker dan op Facebook. De zoekfunctie is gewoonweg veel krachtiger. YouTube is ontworpen om video’s op ieder gewenst moment terug te vinden en te bekijken. Facebook inhoud is technisch wel voor altijd beschikbaar, maar het is sterk gericht op aktueel beeldmateriaal (oftewel “het nieuws van de dag"). Vandaar het tijdlijn ontwerp.
Er zijn ook een paar belangrijke nadelen bij het gebruik van YouTube Live. Ten eerste verlies je de controle over je content op het moment dat je materiaal upload of een livestream start via YouTube. Volgens haar eigen leveringsvoorwaarden mag YouTube dit materiaal gebruiken in hun eigen reclames. Dit kan soms problematisch zijn voor een aantal gebruikers.

Er is nog een belangrijk argument om rekening mee te houden bij het gebruik van YouTube-Live en Facebook Live. Deze behoren namelijk tot een groep van de meest geblokkeerde websites ter wereld, met name in bedrijven en scholen. Je content is niets waard als je doelgroep niet in staat is om deze te openen.

Professionele live streaming platforms

YouTube Live, Facebook Live en andere sociale platformen zijn ongetwijfeld populair. Echter, ze zijn bij lange na niet de enige aanbieders op de live streaming markt.
Er zijn tal van andere bedrijven die live streaming diensten aanbieden. In werkelijkheid zijn YouTube en Facebook (nog) maar kleine spelers op deze markt. Gespecialiseerde streaming service providers bieden meer functies en functionaliteit. Deze platforms genieten dan ook vaker de voorkeur van professionele gebruikers.

Waarom zou je gebruik maken van een professionele live streaming video dienst?

Met livestreaming kun je een evenement bijvoorbeeld in een afgeschermde omgeving uitzenden. Een universiteit kan meerdere lezingen tegelijk streamen. Bedrijven, universiteiten, maatschappelijke organisaties, media kanalen, religieuze groeperingen, en vele andere gebruikers maken gebruik van speciale functies die door professionele streamingdiensten worden aangeboden.
Te denken valt hierbij aan:
• het genereren van inkomsten uit uitzendingen
• uitzending zonder concurrerende branding
• mogelijkheid om de toegang tot bepaalde geografische locaties of IP ranges te beperken
• aangepaste videospelers
• het gelijktijdig streamen van meerdere evenementen
• behoud alle rechten op de inhoud van de uitzending
• professionele dedicated technische support ondersteuning

Hoewel Facebook en YouTube gratis zijn, kunnen ze niet kunnen concurreren met professionele streaming providers wanneer het op functionaliteit aankomt.
Roel Vossen AudioVisuals kan de live videostream uiteraard ook via een professionele streamingdienst realiseren.

Wij informeren je graag over de mogelijkheden. Maak gebruik van ons livestream-offerte formulier.